Monday, March 16, 2015

Kak diba, you as a Muslim tak boleh sentuh kan between girls and guys?"
Saya angguk.
"Even you are married?"
"If you are married, you are allowed to touch your husband. After married. Not before"
"Kalau bukan husband you?"
"Still tak boleh. Kecuali your closest family member la. Why?" Akhirnya saya tanya.
"I saw one married Muslim guy, hug another married Muslim women. Not his wife. Saya sedih tengok mereka. They should not do that kan? Tak boleh....."


.....



"Aiyooo this week is choi la. No result at all"
"You go and pray more laaa"
"Ya laa, I'll go to temple in weekend. Ask more from god "
"Ya ya. Do more good. Pray more. You ask Kak Dibah."
Saya dah mula rasa gelabah.
"Right Kak Dibah? We should pray more. Ask more good from god. Kan?


Saya hanya diam mengangguk mendengar perbualan dua orang labmates yang beragama Budha ini.


.....



Kadang kadang takut rasa bila bagai menjadi model untuk Islam. Banyak mana yang dah saya 'potray' kan keindahan Islam sepenuhnya.

Adik saya pernah tunjuk chat conversation antara dia dan kawannya yang beragama Buddha.

Explain this.
*attached gambar gadis melayu, bertudung, berbaju baby-tee singkat yang terselak di bahagian belakang, menampakkan bahagian badan.

Apa boleh kita cakap.

"She is a Muslim, but not following the right teaching of Islam"




...
Kita mungkin tak dapat nak menjadi ikon Islam sepenuhnya. Tapi, cuba, CUBA lah untuk tidal menyusahkan mereka yang lain daripada menerangkan Islam yang sebetulnya.

.

And please, try to respect them as much as you want to be respected. Say sorry dan inform mereka jika makanan yang anda hidang, ada daging lembu.

Nanti mereka juga akan respect makanan yang dihidangkan kepada anda



No comments: